Vještine za život: učimo, rastemo, uspijevamo

Projekt „Vještine za život: učimo, rastemo, uspijevamo“ osmišljen je kako bi pružio kontinuiranu podršku mentalnom zdravlju učenika s autizmom, razvijajući njihove socio-emocionalne vještine i osnažujući učitelje u primjeni učinkovitih strategija podrške.

Ovaj projekt usmjeren je na stvaranje sigurnog i  poticajnog okruženja u kojem svi učenici mogu napredovati i ostvariti svoj puni potencijal.

Glavni ciljevi projekta:

  • Jačanje kompetencija učitelja: Edukacija i osnaživanje nastavnika za korištenje prilagođenih i učinkovitih strategija podrške učenicima s teškoćama u razvoju.
  • Razvoj socio-emocionalnih vještina kod učenika: Aktivnosti koje pomažu učenicima s autizmom u razumijevanju emocija, razvijanju komunikacijskih sposobnosti i jačanju samopouzdanja.
  • Prilagodba aktivnosti mogućnostima učenika: Razvijanje prilagođenih aktivnosti za socio-emocionalno učenje (SEU) koje odgovaraju specifičnim odgojno obrazovnim  potrebama učenika s teškoćama u razvoju.
  • Opremanje škole: Osiguravanje materijalnih i tehničkih resursa potrebnih za uspješnu provedbu projektnih aktivnosti.

Igram se s prijateljima

„Igram se s prijateljima“ je projekt unutar kurikuluma izvannastavnih aktivnosti namijenjen poticanju učenika s poremećajem iz spektra autizma na područjima igre, mašte i kreativnosti.

Kako djeca s poremećajem iz spektra autizma imaju uglavnom ograničene interese i veliki broj ponavljajućih ponašanja, isto se odražava i na području igre. Igra je ključna za razvoj, emocionalno i mentalno zdravlje djece jer im pruža sigurno okruženje za izražavanje svojih potreba, misli, osjećaja te prorađivanje sretnih, ali ponekada i teških, traumatičnih događaja s kojima su se susreli. Zbog navedenog, važno im je pružiti prilike za razvoj vještina igre u ugodnim i motivirajućim aktivnostima.

Tijekom provođenja projekta, učionice u kojima se provode izvannastavne aktivnosti će se opremiti potrebnim materijalima kako bi se stvorilo adekvatno okruženje u kojem će se poticati razvoj simboličke igre, usvajanje pravila društvenih igara te mašte i kreativnosti kod učenika, izraditi će se vizualni materijali za pojašnjenja aktivnosti i poticanje verbalnog/slikovnog izražavanja te obilježiti zajedno Međunarodni dan igre (29.travnja) zajedničkom radionicom i prikladnim aktivnostima.

Projekt je financiran sredstvima MZO-a u sklopu projekata za izvannastavne aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2024./2025.

ERASMUS + projekt “Osnažen učitelj za kompetentnog učenika” 

Centar za autizam u Osijeku uspješno je završio Erasmus + projekt  “Osnažen učitelj za kompetentnog učenika”  kojeg je kroz Erasmus+ program financirala Agencija za mobilnost i programe EU dodijelivši Centru za autizam financijsku potporu u iznosu 17.731,00 €.

Zahvaljujući Erasmus + projektu, koji je realiziran u razdoblju od 16 mjeseci, devet stručnih djelatnika Centra pohađalo je šest europskih strukturnih tečajeva kojima su obogatili znanja i vještine vezane uz poučavanje, rehabilitaciju, savjetovanje i rad s roditeljima. Nakon stručnog usavršavanja  sve naučeno primijenili su svom radu, a s kolegama unutar Centra i široj stručnoj zajednici prenijeli svoja iskustva i novostečena znanja.

Više o projektu možete pročitati na web stranici projekta  https://sites.google.com/view/czaerasmus/opis-projekta

Laboratorij životnih vještina

Iza nas je uspješno realiziran projekt unutar kurikuluma izvannastavnih aktivnosti „Laboratorij životnih vještina“ koji smo provodili tijekom 2022./2023. školske godine.  Nakon što smo se prijavili na Poziv za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2022./2023., Ministarstvo znanosti i obrazovanja je, Centru za autizam, odobrilo iznos od 8 000 kn (1061.78,00 Eura) za provedbu projekta.

Vrijednost je ovoga projekta u tome što je namijenjen specifičnim interesima i mogućnostima učenika s autizmom. Opremanjem Centra te neposrednim radom učitelja kroz poticanje i podršku na tri područja izvannastavnog rada: domaćinstvo, vrtlarstvo i kreativno radnom području, učenici su unaprijedili svoje osnovne životne vještine.

Projekt je iza nas, no kako smo financijska sredstva utrošili na materijale i opremu za kvalitetno izvođenje ovih aktivnosti, planiramo vrijedno raditi na ovim područjima i u nadolazečim školskim godinama.

Želim ti reći

Cilj projekta je omogućiti djelatnicima Centra odlazak na PODD edukacije. Nakon završetka edukacije edukacijske rehabilitatorice će uključiti korisnike Centra, kojima je primjeren ovaj sustav, u vježbanje komunikacije pomoću komunikacijskih knjiga. Ujedno ćemo educirati roditelje kako da budu podrška u komunikaciji pomoću komunikacijskih knjiga u svakodnevnom životu. Dobivena znanja djelatnice će na sjednici učiteljskog vijeća prenijeti kolegama učiteljima, te posebno informirati pomoćnike u nastavi kako poticati korisnike u komunikaciji pomoću komunikacijskih knjiga.

Igram se i učim

Centar projektom “Igram se i učim” jača kapacitete svojih djelatnika i unaprjeđuje usluge koje pruža svojim učenicima. Svrha projekta je kroz unapređivanje znanja i vještina učitelja u primjeni tehnika terapijske igre te podizanje kvalitete njihovog neposrednog odgojno obrazovnog rada doprinijeti razvoju djeteta s PSA na području socijalnih, emocionalnih i adaptivnih vještina te smanjiti broj nepoželjnih oblika ponašanja.

Ciljevi aktivnosti namjenjenih učiteljima:

  • unaprjeđivanje znanja i kompetencija učitelja za primjenu tehnika terapije igrom
  • unaprjeđivanje razredne/školske klime
  • unaprjeđivanje odnosa s učenicima

Ciljevi aktivnosti namijenjenih učenicima:

  • unaprijediti vještinu igre
  • uspostaviti i održavati interkcijske vještine/uzajamnost
  • uspostaviti i održavati vještine prijateljstva
  • smanjiti frekvenciju i intenzitet nepoželjnih ponašanja kod učenika i potaknuti razvoj emocionalne samoregulacije kod učenika
  • unaprjediti samopouzdanje i pozitivnu sliku o sebi

Poduzetništvom prema samoodrživosti

U skladu s potencijalima, interesima i talentima naših učenika, želimo poticati razvoj radnih vještina i raspolaganja novcem te omogućiti kompetentnost i održavanje stečenih vještina u svrhu povećanja konkurentnosti na tržištu rada u njihovoj budućnosti. Na isti način, ujedno želimo brinuti o što zdravijoj ishrani učenika kroz uzgoj povrća, pripremu domaćih sirupa (npr. bazga) i dehidriranje biljaka (npr. kadulja, kamilica, šipak) za svakodnevnu pripravu čajeva. Kao krajnji cilj, želimo raditi na samoodrživosti naše ustanove kroz zadrugu Oblak i smanjiti potrebu za ovisnošću o vanjskim izvorima financiranja.

Više o projektu i materijalima nastalim za vrijeme projekta

Projekt je financiran sredstvima MZO-a u sklopu projekata za izvannastavne aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2023./2024.


OSIgurajmo im JEdnaKost 4

Projekt OSIgurajmo im JEdnaKost 4 sufinanciran je sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda, a vodi ga Grad Osijek zajedno s partnerima.Projektom je omogućena stručna podrška pomoćnika u nastavi učenicima s teškoćama u razvoju, kojima su najpotrebniji.

Cilj je projekta osigurati uvjete za poboljšanje inkluzivnog obrazovanje djece s teškoćama u razvoju pružanjem podrške i potpore na područjima učenja, socijalizacije i emocionalnog funkcioniranja putem uvođenja pomoćnika u nastavi. Brojna istraživanja potvrđuju kako su upravo pomoćnici u nastavi najbolji oblik izravne potpore učenicima s teškoćama pri svladavanju nastavnoga gradiva i socijalnih barijera na putu prema samostalnosti i ravnopravnosti.Svojim će radom pomoćnici u nastavi pružati potporu emocionalnom razvoju učenika s teškoćama, pomoći pri poboljšanju njihovih obrazovnih postignuća i kompetencija te biti konstantna podrška pri razvijanju njihovih socijalnih vještina. Također će doprinijeti njihovu osamostaljivanju i ravnopravnom uključivanju u društvo.

Projekt “OSIgurajmo im JEdnaKost 4” provodi se od 1. rujna 2017. i trajat će do 15. kolovoza 2021. godine. Centar za autizam uključen je u projekt od travnja 2019.

Više informacija o samom projektu dostupno je na službenoj stranici: http://osigurajmoimjednakost.com.

Asistent u nastavi

Pomoćnike u vrtiću osigurava Grad Osijek na temelju zahtjeva koji zajedno s potrebnom dokumentacijom podnosi Centar.

Uloga pomoćnika u vrtiću podrazumijeva:

  • Produženu ruku djetetu u okolini u kojoj boravi.
  • Usmjeravanje djeteta na drugo dijete/djecu u skupini ili na odgajatelja, tj. pomoć u ostvarivanju djetetovih socijalnih interakcija.
  • Osiguravanje djetetove dodatne pažnje i usmjerenosti na sadržaje i aktivnosti koje se oko njega događaju.
  • Pomaganje djetetu pri izvršenju zadataka.
  • Nagrađivanje djeteta za dobro obavljene zadatke.
  • Interveniranje u sprječavanju djetetovog nepoželjnog ponašanja.
  • Pomaganje odgajatelju pri uključivanju djeteta u skupinu i aktivnosti koje se u skupini provode.

Pomoćnik vodi, educira i prati dijete uz stručnu podršku i pomoć odgojitelja, s ciljem poticanja djetetova razvoja.

Centar za autizam uključen je u projekt od ožujka 2019.

Step into Strategic Partnerships on Inclusion within Erasmus+ YOUTH IN ACTION

TCA (Transnational cooperation activity) seminar s temom: Step into Strategic Partnerships on Inclusion within Erasmus+ YOUTH IN ACTION, održan j e u Berlinu u Njemačkoj od 1.3. do 7.3.2020. Na seminaru je sudjelovalo 16 osoba iz različitih zemalja EU, a među njima, kao jedini predstavnik iz Hrvatske naša prof.soc.ped. Karolina Burek Bilokapić . Sudjelovanje na seminaru financirala je AMPEU, Zagreb (prema provedenom natječaju iz siječnja 2020).

Svrha  ovog seminara u  organizaciji njemačke nacionalne agencije je osposobljavanje sudionika za razvoj projektne prijave za Ključnu aktivnost 2 – Strateška partnerstva  u okviru  Erasmus+ programa.

Seminar je sudionicima  omogućio razvijanje projektnih ideja na temu seminara te olakšao pronalazak potencijalnih partnera za provođenje osmišljenih projekata. 

Kroz vrlo intenzivan trening sudionici su imali priliku unaprijediti  svoja znanja o  ključnim fazama u planiranju ideje projekta, učinku, dizajniranju aktivnosti,  provođenju i nadgledanju realizacije  samog projekta te na kraju pristupima i mogućnostima diseminacije.

Volontiranje

Volonterstvo (volontiranje, volonterski/dobrovoljni rad) u najširem značenju podrazumijeva rad pojedinca na dobrobit drugih pri čemu je njegovo djelovanje slobodno odabrano, neprofitno i bez financijske dobiti.

Volonter je osoba koja dragovoljno i besplatno obavlja neki rad ili aktivnost izvan svog redovitog zanimanja u određenoj trajnosti za dobro drugih osoba, neke zajednice ili društva općenito. Zakonom o volonterstvu (NN 58/2007) volontiranje je prepoznato kao aktivnost koja dovodi do poboljšavanja kvalitete života, do aktivnog uključivanja osoba u društvena zbivanja te do razvoja humanijega i ravnopravnijega demokratskog društva.

Prema Europskom manifestu o volontiranju, volontiranje je aktivnost koja se poduzima:

  • Slobodnom voljom pojedinca te osobnim izborom i motivacijom.
  • U organiziranom okruženju (unutar nevladinih udruga, volonterskih centara, manje ili više organiziranih neformalnih skupina).
  • U želji da se pomogne drugim osobama i društvu u cjelini, pridonoseći zajedničkim vrijednostima, bez osobnih interesa (iako je volontiranje od jednake koristi i samoj osobi koja volontira).
  • Bez želje za financijskom dobiti (izvor Volonterski Centar Osijek).

Općom deklaracijom o volonterstvu volontiranje je jedan od kamena temeljaca civilnoga društva, jer oživljava najplemenitija stremljenja čovječanstva zauzimanje za mir, slobodu, mogućnost izbora, sigurnost i pravičnost za sve ljude.

Zašto volontirati u našem Centru?

  • Razvijaš svijest o potrebama drugih.
  • Stječeš nova znanja i vještine.
  • Upoznaješ nove ljude.
  • Ističeš vrijednost rada s najpotrebijima.
  • Utječeš na senzibilizaciju zajednice i društva.
  • Daješ glas onima kojima nije lako izraziti što misle, osjećaju.
  • Smiješ se i plačeš zajedno s nama.
  • Razlog si za svaki korak naprijed…i oslonac za korak unazad.
  • Učiš o sebi i drugima.
  • Iskustvo je neprocjenjivo, a zadovoljstvo neopisivo.
  • Osjećaš se dobro čineći dobro.
  • Mi osjećamo da možemo SVE jer si uz nas.

HVALA TI…

Profesionalna podrška za Centar za autizam Osijek

PROFESIONALNA PODRŠKA ZA CENTAR ZA AUTIZAM OSIJEK

Projekt suradnje s mentorima iz srodne ustanove u svrhu pomoći u radu učiteljima i odgojiteljima djece i učenika s poremećajem iz spektra autizma.

Ukratko o projektu

Dok su prostorni i materijalni uvjeti i kapaciteti Centra u koraku s najsuvremenijim svjetskim standardima i trendovima, nedostatak stručnoga kadra edukacijsko-rehabilitacijskog profila, s druge strane, predstavlja značajan problem. Prošle školske 2019./2020. godine čak 90% nositelja odjeljenja bilo je popunjeno kadrom učitelja razredne nastave, pedagoga ili profesora koji nemaju potrebna znanja niti iskustva u radu s djecom ili učenicima s PSA. Tekuće školske 2020./2021. godine postotak se smanjio na 60%, a preostalih 30% ove godine upotpunilo se pripravnicima kojima jednako tako nedostaje radno iskustvo i koji zahtijevaju stručne voditelje. Prevelik broj nositelja odjeljenja koji trebaju mentora u svom radu nije bilo moguće voditi od strane jednog stručnog suradnika zaposlenog u Centru. Iz ovoga je proizašla potreba Centra da se obrati za pomoć stručnjacima iz srodne ustanove te da se podučavanjem nestručnih djelatnika i pripravnika o osnovnim principima i znanstveno utemeljenim metodama rada obogati i usavrši rad s našom djecom i učenicima.

Specifičnosti osobina i potreba osoba s PSA zahtijevaju primjenu posebnih metoda rada, uvođenje alternativnih oblika komunikacije, primjenu strategija za kontrolu ponašanja te primjenu didaktičko-metodičkih postupaka prilagodbe odgojnih i obrazovnih sadržaja. Budući da su metode Treatment and Education of Autistic and Communication related Handicapped Children (TEACCH), Applied Behavior Analysis (ABA), Picture Exchange Communication System (PECS) u svijetu temelj i osnova rada s osobama s PSA, nužno je da one budu sastavni dio svakodnevnoga rada svakome od naših korisnika. Projektom je planirano da nas u tome stručno vode kolegice edukacijske rehabilitatorice s višegodišnjim iskustvom rada s ovom populacijom.

Projekt je započeo prvim sastancima s ravnateljicom Edit Lemal i djelatnicama Centra za odgoj i obrazovanje „Ivan Štark“ Majdom Kurbalić, Majom Radoš-Bučma te Renatom Šimeg u veljači 2020., a nastavio se u obliku brojanih predavanja, radionica, posjeta, svakodnevnom komunikacijom i timskim sastancima s našim djelatnicima.

Vrlo brzo su nastupili uspjesi u radu nositelja odjeljenja što je rezultiralo velikim napretkom u razvoju, radu, učenju i ponašanju naše djece i učenika. Ponosni smo na sve njih.

Projekt je primio financijsku pomoć iz HEP-ove donacije „Svjetlo na zajedničkom putu“. Srdačno zahvaljujemo što su dio naše sada osvijetljene priče.

Nadamo se da će se projekt nastaviti provoditi i u budućnosti kako bi jačali i rasli zajedno sa svim korisnicima i njihovim roditeljima/skrbnicima koji su nam povjereni.

PARTNERI NA PROJEKTU:

Centar za odgoj i obrazovanje „Ivan Štark“, Osijek

Agencija za odgoj i obrazovanje

HEP „Svjetlo na zajedničkom putu“

TRAJANJE PROJEKTA:

Veljača 2020. – Siječanj 2021.

Primjena tehnologije 21. stoljeća za promociju komunikacije, obrazovanja i socijalnog uključivanja djece rane dobi s teškoćama u razvoju

Centar za autizam uključio se u projekt Primjena tehnologije 21. stoljeća za promociju komunikacije, obrazovanja i socijalnog uključivanja djece rane dobi s teškoćama u razvoju. Projekt se provodi u suradnji Unicefa, Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta i Fakulteta elektrotehnike i računarstva. Program će trajati 17 mjeseci, a početak je svibanj 2019. godine.

Glavni ciljevi programa su:

  • Jačanje kapaciteta stručnjaka i institucija u okviru zdravstvenog, obrazovnog i socijalnog sustava te civilnog društva za sustavnu primjenu potpomognute komunikacije u radu s djecom sa složenim komunikacijskim potrebama od 0 do 8 godina i njihovim obiteljima.
  • Unaprjeđenje dostupnosti asistivne tehnologije i aplikacija za potpomognutu komunikaciju za djecu sa složenim komunikacijskim potrebama od 0 do 8 godina i njihovim obiteljima.

Predviđene programske aktivnosti uključuju:

  • Edukaciju stručnjaka za primjenu potpomognute komunikacije, uključujući online edukaciju te trening u trajanju od 6 dana (2 x 3 dana).
  • Prilagodba/izrada simbola i testiranje hrvatske verzije aplikacije Cboard (https://www.cboard.io/) za potpomognutu komunikaciju.